Sosiaaliset mediat | Suositut ja vaihtoehtoiset

Sosiaaliset mediat ovat digitaalisen markkinoinnin peruspilareita, joita kaikkien verkkokauppiaiden kannattaa hyödyntää. Mikä somealusta on juuri sinulle sopiva, riippuu kohderyhmästäsi ja tavoitteistasi.

Suosituimmat sosiaaliset mediat | Top 5 lista

Tässä listassa keskitytään sosiaalisiin medioihin, jotka ovat tärkeitä verkkokauppiaille. Listassa ei ole täten mukana sosiaalisia medioita jotka keskittyvät lähinnä chattaamiseen, kuten WhatsApp, WeChat, Telegram jne.

facebook

1. Facebook (Meta)

Facebook on maailman käytetyin sosiaalisen median foorumi, jolla on lähes 3 miljardia kuukausittaista käyttäjää. Facebookin pelkkä koko tekee siitä tehokkaan markkinointivälineen verkkokauppabrändeille maksettujen mainoskampanjoiden toteuttamiseen. Facebook on ylivoimaisesti suosituin sosiaalinen media Suomessa.

Jos yrität lisätä verkkokauppabrändisi tunnettavuutta, Facebook on yksi pätevimmistä somealustoista aloittaa digitaalinen markkinointi sosiaalisen median maailmassa. Facebookista on tullut olennainen osa monen verkkokauppiaan asiakashankintastrategiaan.

Yrittäjille Facebook tarjoaa mahdollisuuden luoda kauppavälilehden omalle Business-sivullesi, jonka voit esimerkiksi integroida omaan Shopify-verkkokauppaasi.

Käyttämällä erilaisia markkinasegmentointitekniikoita, kuten ikä-, sukupuoli- ja sijaintitietoja, voit hankkia uusia asiakkaita ja kohdentaa nykyisiä verkkosivujen kävijöitä uudelleen sivun sisäisillä mainoksilla uutisvirrassa ja Facebook Messengerissä.

  • Perustettu: 2004
  • Käyttäjiä (kuukausittain): ~2.98 miljardia
  • Vaihtoehto Facebookille: Minds.com
  • youtube

    2. Youtube

    Googlen omistama YouTube on maailman suosituin videoalusta, jolla on yli 2 miljardia aktiivista käyttäjää kuukaudessa.

    Googlen mukaan 70 prosenttia ihmisistä on ostanut brändiltä sen jälkeen, kun on nähnyt sen YouTubessa. Mainostaminen Youtubessa ei kuitenkaan ole ihan niin helppoa kuin statistiikka antaa olettaa, vaan yleisöä on rakennettava, ennen kuin YouTubesta saa hyviä tuloksia.

  • Perustettu: 2005
  • Käyttäjiä (kuukausittain)~2.68 miljardia
  • Vaihtoehto Youtubelle: Odysee.com
  • instagram

    3. Instagram

    Instagram on visuaalinen somealusta, joten se on erinomainen myyntikanava, jos myyt tuotteita, joita voit esitellä valokuva- ja videosisällön avulla. 

    Ominaisuudet, kuten Instagram Shopping - joka houkuttelee 130 miljoonaa kuukausittaista napautusta - ja Instagram Checkout, ovat tehneet siitä keskeisen markkinointikanavan monille verkkokauppabrändeille.

    Instagram Checkout on tällä hetkellä käytettävissä vain Yhdyvalloissa. Instagram Shopping on kuitenkin saatavilla monilla maailmanmarkkinoilla, ja sen avulla voit luoda immersiivisen kauppapaikan, jonka avulla käyttäjät voivat tutustua tuotteisiin yhdellä napautuksella. Voit jakaa tuotteita omissa postauksissasi ja tarinoissasi ja luoda klikattavia tunnisteita (tägejä), jotka vievät kävijät suoraan tuotekuvaussivuille.

    Instagram tekee jatkuvasti innovaatioita, jotta sen noin 2 miljardia kuukausittaista käyttäjää voisivat muun muassa tehdä ostoksia alustan kautta. Vuoden 2021 tekemä tutkimus paljasti, että 44 prosenttia ihmisistä käyttää Instagramia ostosten tekemiseen viikoittain.

  • Perustettu: 2010
  • Käyttäjiä (kuukausittain): ~2.35 miljardia
  • Vaihtoehto Instagramille: Appics
  • tiktok

    4. TikTok

    TikTok on suhteellisen uusi sosiaalinen media, jossa tyypillisesti jaetaan noin 15-60 sekunnin mittaisia videoita. TikTokilla on kuitenkin jo yli miljardi aktiivista käyttäjää yli 150 maassa ympäri maailmaa, ja sen suosio on kasvanut viime vuosina nopeasti.

    TikTokin erittäin sitoutuneet käyttäjät tekevät siitä arvokkaan markkinointikanavan verkkokauppabrändeille.

    Vuonna 2020 TikTok lanseerasi TikTok for Business -palvelun, jonka avulla yritysten omistajat voivat yhdistää verkkokauppansa ja TikTok-tilinsä. Näin voit sitouttaa uusia ja olemassa olevia asiakkaita TikTokissa käyttämällä hashtageja, tekemällä yhteistyötä vaikuttajien kanssa ja ajamalla erilaisia mainostyyppejä.

  • Perustettu: 2017
  • Käyttäjiä (kuukausittain): ~1.05 miljardia
  • Vaihtoehto TikTokille: Likee
  • pinterest

    5. Pinterest

    Pinterest on visuaalinen sosiaalisen median alusta, jossa käyttäjät voivat tallentaa ja löytää ideoita kuvien ja videoiden muodossa, joita kutsutaan nimellä "Pins".

    pinterest somealusta

    Pinterestissä käyttäjät voivat luoda ”tauluja” (englanniksi boards) järjestääkseen pinsejä tiettyjen teemojen ympärille ja seurata muita käyttäjiä tai tauluja nähdäkseen kiinnostuksen kohteisiinsa liittyvää sisältöä.

    Pinterestiä käytetään usein inspiraation hankkimiseen, kuten kodin sisustukseen, muotiin, resepteihin ja matkaideoihin.

    • Perustettu: 2010
    • Käyttäjiä (kuukausittain): ~463 miljoonaa
    • Vaihtoehto Pinterestille: We Heart It

    Vaihtoehtoiset sosiaaliset mediat

    Tähän listaan kokosin suosituimmat hajautetut sosiaaliset mediat (web 3.0) vastineeksi perinteisille sosiaalisille medioille. Poikkeuksia ovat TikTok ja Pinterest, joille ei vielä löydy pätevää web 3.0 vastinetta.

    minds

    6. Minds | vaihtoehto Facebookille

    Minds on hajautettu (Web 3.0) vaihtoehtoinen sosiaalisen median alusta, joka on omistautunut Internetin vapaudelle. Mindsissa sana on vapaampaa kuin Facebookissa ja siellä käyttäjät voivat keskustella vapaasti, suojella paremmin yksityisyyttään ja ansaita kryptopalkintoja. Mindsilla on jo yli 6 miljoonaa käyttäjää.

    • Perustettu: 2015
    • Käyttäjiä (kuukausittain): ?
    odysee

    7. Odysee | vaihtoehto Youtubelle

    Odysee on nopeasti suosiota kasvattanut lohkoketjupohjainen web 3.0 media-alusta, joka muistuttaa hyvin paljon Youtubea käyttöliittymältään.

    Odysee on ensisijaisesti keskittynyt videosisältöön, mutta antaa videoiden lisäksi mahdollisuuden ladata muitakin mediatiedostoja, kuten kuvia, äänitiedostoja, tekstiartikkeleita ja pdf-tiedostoja. 

    Odyseessa voit ansaita kryptovaluuttaa (LBRY) luomalla tai katsomalla sisältöä. Odyseellä on parhaillaan jo yli 20 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.

    • Perustettu: 2020
    • Käyttäjiä (kuukausittain): +20 miljoonaa
    appics

    8. Appics | vaihtoehto Instagramille

    APPICS on palkitsemiseen perustuva sosiaalisen median sovellus, joka esittelee uuden ekosysteemin, joka yhdistää elämäntyylin, intohimon ja käyttäjien tuottamat tulot yhden mobiilisovelluksen sisällä.

    Integroidun palkitsemisjärjestelmän avulla käyttäjät mistä päin maailmaa tahansa voivat ansaita tuloja (XAP) sisällön jakamisesta, kommentoinnista ja äänestämisestä.

    Yrityksen kotipaikka on Zugissa, Sveitsissä, ja sen markkinointipäämaja sijaitsee Los Angelesissa.

    • Perustettu: 2018
    • Käyttäjiä (kuukausittain): ?
    likee

    9. Likee | vaihtoehto TikTokille

    Likee on lyhytmuotoisten videoiden luomis- ja jakamisalusta, kuten TikTok. Likeessä käyttäjät voivat luoda ja jakaa videoita, joissa he esittävät mm. tansseja ja kappaleita joita synkronoivat huulilla. Likee muistuttaa TikTokia, mutta keskittyy käyttäjien tuottamaan sisältöön ja musiikkikappaleiden käyttämiseen videoiden mukana.

    Likeen erikoistehosteet, videoeditointityökalut ja kehittynyt suosittelutekniikka tekevät siitä suositun kohteen sisällöntuottajille.

    • Perustettu: 2017
    • Käyttäjiä (kuukausittain): ~150 miljoonaa
    we heart it

    10. We Heart It | vaihtoehto Pinterestille

    We Heart It on visuaalisuuteen nojaava sosiaalinen verkosto, jossa käyttäjät voivat jakaa ja löytää valokuvia sekä, videoita, jotka liittyvät esimerkiksi kauneuteen, muotiin, valokuvaukseen, matkustamiseen, musiikkiin ja muihin kevyisiin aiheisiin. 

    we heart it somealusta

    Alusta kuvailee itseään "inspiraatiosi kodiksi" ja paikaksi, jossa "voit järjestää ja jakaa asioita, joita rakastat". We Heart It muistuttaa ominaisuuksiltaan eniten Pinterestiä ja Tumblria, keskittyen inspiroivan sisällön jakamiseen ja kuratointiin. Käyttäjät voivat luoda kokoelmia, seurata muita käyttäjiä ja olla vuorovaikutuksessa sisällön kanssa tykkäämällä ja kommentoimalla viestejä.

    We Heart It on saatavilla ilmaiseksi sekä iOS- että Android-laitteilla ja käytettävissä myös Internet-selaimen kautta.

    • Perustettu: 2008
    • Käyttäjiä (kuukausittain): +20 miljoonaa

    Päivitetty:

    05/16/2023

    {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

    LUE LISÄÄ
    LUE LISÄÄ
    >