11.6.2020

Mitä on hakukoneoptimointi ja miksi SEO on tärkeää

Hakukoneoptimointi

0  KOMMENTTIA

Tämän blogipostauksen luettuasi ymmärrät:

  1. Mitä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan
  2. Miksi Muumitalossa ei lukita ovea yöksi
  3. Miksi hakukoneoptimointi on hyödyllistä
  4. Miten hakukoneoptimointia käytännössä tehdään
  5. Onko hakukoneoptimoinnista aina hyötyä

Mitä on hakukoneoptimointi | Englanniksi search engine optimization ”SEO”

Hakukoneoptimointi on nimihirviö jota sinun ei kannata pelätä.

Hakukoneoptimoinnilla nettisivuistasi tehdään käytännössä ymmärrettävämmät ja ”ystävällisemmät” Googlen ja muiden hakukoneiden silmissä – kuten Bing ja Yahoo.

Hyvin optimoidut nettisivut kertovat hakukoneille – kuten Googlelle – täsmällisesti mistä on kyse. Kun Google tietää tarkasti mistä nettisivustossasi on kyse, niin sivustosi nousee hakukonesijoituksissa ylemmäksi.

Hyvin hakukoneoptimoitu sivusto on sellainen, jota ihmiset ja hakukonerobotit osaavat molemmat tulkita ja ”lukea” vaivatta.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Koska, mitä korkeammalta sivustosi löytyy hakukonesijoituksissa ”Googlessa”, sitä enemmän saat näkyvyyttä ja vierailijoita.

Googlen etusivu – eli top 10 hakutulokset – saa reilut 90 prosenttia kaikista klikkauksista. Tästä syystä haluat sivustosi löytyvän ehdottomasti etusivulta!

Tämä johtuu luonnollisesti siitä, että useimmat ihmiset eivät jaksa selata montaa sivua eteenpäin ja tyytyvät 10 ensimmäiseen hakukonetulokseen.

Mitä enemmän sivuillasi käy vierailijoita, sitä enemmän saat esimerkiksi myyntiä ja sitä enemmän sisältöäsi luetaan ja levitetään, joka taas parantaa näkyvyyttäsi entistä enemmän.

NYRKKISÄÄNNÖT HAKUKONESIJOITUKSILLE:

  • Kun sivustosi löytyy 10 ensimmäisen hakutuloksen joukosta haluamallasi hakusanalla, voit olla tyytyväinen ja korkata oluen tai muun sihisevän juoman.
  • Kun sivustosi löytyy ensimmäisen 5 hakutuloksen joukosta, voit jo myhäillä onnesta, väläytellä timanttista hymyäsi ja poksauttaa kuoharin. Hip hip hurraa!
  • Jos olet ykkösenä hakutuloksessa, voit heittää toviksi jalat pöydälle, paistatella auringossa ja nauttia elämästä täysin siemauksin.

Mitä hakukoneoptimointi käytännössä on? Kaksi simppeliä esimerkkiä

Opettele ainakin nämä seuraavat kaksi keskeistä SEO -asiaa, niin pääset jo pitkälle ja säästyt monelta huolelta tulevaisuudessa.

URLin eli linkin hakukoneoptimointi | Esimerkki 1

Miten hakukoneoptimoit blogiartikkelisi urlin? Se on hyvin helppoa.

Tärkein asia mitä sinun tulee muistaa on väliviivan käyttö sanojen välissä.

Kun katsot tämän blogiartikkelin urlia (mita-on-hakukoneoptimointi) osoiterivilläsi, niin huomaat heti mistä on kyse.


Esimerkki hakukoneoptimoidusta urlista:

Oletetaan että pidät koira-aiheista blogia koirulit.fi ja kirjoitat artikkelin ”Miten opetat koiran antamaan tassun”.

Hakukoneoptimoitu urli tulisi silloin muotoon ”koirulit.fi/miten-opetat-koiran-antamaan-tassun”.

Helppoa, kuten lupasin! Entäpä…

Kuinka hakukoneoptimoit artikkelin sisäisen linkin?

Alla näet miltä näyttää artikkelin sisäinen ei optimoitu ja hakukoneoptimoitu linkki.

Ei hakukoneoptimoitu linkki: https://somestari.com/meemilaakso-blogi/

Hakukoneoptimoitu linkki: Nettisivut häihin

Ylläolevien esimerkkien html-koodi näyttää tältä:

hakukoneoptimoitu linkki

Miksi muumitalossa ei lukita ovea yöksi | Esimerkki 2

Onko Muumipappa kenties hukannut avaimen?

Onko muumitalossa ylipäätään lukkoa?

Lukitaanko muumilaksossa ylipäätään ovia? Täytyy myöntää että en tiedä vastausta, ehkä tiedät paremmin.

Nyt ei ole kuitenkaan kyse muumeista vaan otsikoista, joka on ehkä se tärkein asia mikä sinun tulisi hallita hakukoneoptimoinnissa.

Hakukoneoptimoidussa artikkelissasi tulisi aina olla yksi H1-otsikko ja vähintään yksi H2-otsikko, jotka käymme läpi seuraavaksi.

Sijoittamalla avainsanat otsikon alkuun, saat täyden hyödyn irti otsikoiden hakukoneoptimoinnista.

Mikä on H1 otsikko (heading 1)?

H1 on artikkelin pääotsikko. Tämän artikkelin H1 on ”Mitä on hakukoneoptimointi ja miksi se on tärkeää”.

h1 h2 otsikot wordpress

Kuva: Tältä näyttää näkymä WordPressissä

H1-otsikkoa sinun ei yleensä tarvitse itse ”tehdä”, koska WordPress ja monet muut alustat tekevät sen automaattisesti.

Pidä pääotsikko – eli H1 – noin 20-60 kirjaimen/merkin mittaisena.

Jos pääotsikkosi on pitempi kuin 70 merkkiä, niin sille käy kuin alla olevassa kuvassa. Eli se ”katkeaa” kesken kaiken Googlen hakunäkymässä ja vähentää näin saamiesi klikkauksien määrää.

liian pitkä meta title

Pidä pääotsikko siis maksimissaan 60 merkin mittaisena, koska siten varmistat, että otsikkosi näkyy aina oikein ja kokonaan.

H2 eli heading 2 ”tärkein alaotsikko”

H2 on artikkelisi alaotsikko, joita voi olla useampikin samassa artikkelissa.

H2-otsikon joudut tekemään yleensä itse ja se myös kannattaa tehdä aina.

h2 tekeminen wordpressissä

Kuva: Miten teet H2-otsikon WordPressissä

Onko hakukoneoptimointi aina tärkeää?

Kyllä ja ei. Jos hakusanallasi ei ole kilpailua, niin hakukoneoptimoinnilla ei ole käytännössä väliä. Kilpailun puuttuessa, sinun sivustosi tulee kyllä näkymään ensimmäisenä Googlen hakutuloksessa.

Tulevaisuudessa tilanteesi todennäköisesti muuttuu kun kilpailua alkaa esiintymään sinun käyttämälläsi hakusanalla.

Edellä mainitusta syystä kehoitan sinua ja kaikkia muita menninkäisiä ja maahisia tekemään edes nuo keskeisimmät optimoinnit – joista kirjoitin edellisessä kappaleessa.

HUOM! Hakukoneoptimoinnista ei ole myöskään hyötyä sinulle jos sisältö on huonosti tehtyä ja epäselvää.

Huonosti tehty sisältö = kirjoitusvirheitä, kappaleiden teksti ei vastaa otsikoita, sisältö ei hyödytä saati kiinnosta lukijaa.

Ensisijaisesti tärkeintä on, että kirjoitat hyvää sisältöä josta ihmiset oikeasti innostuu, tykkää, hyötyy ja ovat kiinnostuneita.

Kun sisältösi on hyvää, niin vasta sitten sinun kannattaa panostaa ja laittaa paukkuja hakukoneoptimointiin.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>