Hakukoneoptimoinnin perusteet | Mitä ottaa huomioon?

Hakukoneoptimionnin perusteet antavat sinulle helposti ymmärrettävän kokonaiskuvan mistä hakukoneoptimoinnissa on kyse. Hakukonesijoitukseen vaikuttavat asiat ovat kätevässä listamuodossa, jota sinun on helppo silmäillä, kuikuilla, tsiigata, rullailla ja selata.

Haukku Hakukonekoira

Haukku Hakukonekoira

"Hyvin haukuttu = hyvin hakukoneoptimoitu."

Domain-tason vaikuttajat, sankarit ja mörrimöykyt

01. Domainin (eli verkkotunnuksen/-sivuston) ikä. Itse olen rekisteröinyt suurimman osan domaineistani Zoner:ssa (Suomalainen palveluntarjoaja) ja Yhdysvaltalaisessa Bluehostissa. (Molemmat edellämainitut linkit ovat affiliate-linkkejä).

02. Esiintyykö avainsana domain-nimessä (eli verkkotunnuksen URL:ssa, kuten boompositive.com)

03. Onko avainsanasi ensimmäinen sana domain-nimessä.

04. Domainin rekisteröinnin ikä. On parempi, jos olet ostanut/varannut domainin esimerkiksi viideksi vuodeksi eteenpäin, kuin jos vastaavasti olisit ostanut/varannut sen vain vuodeksi.

05. Esiintyykö avainsana alaverkkotunnuksessa "subdomain" (esim. https://puutalo.kauppa.com).

06. Domainin historia. Onko domainia käytetty väärin, kuten roskapostien lähettämiseen vai onko sillä luotettava ja "puhdas" historia.

07. Onko domain-nimi täsmälleen sama kuin tärkein avainsanasi.

08. Onko domainin WhoIs -tiedot julkiset vai salattu. Tällä ei useimmiten ole väliä, jos omistajalla on vain yksi tai pari domainia. Mutta jos omistajalla on vaikka 30 domainia ja kaikkien tiedot on salattu, se saattaa kertoa hakukoneille, että tässä on nyt jotain hämärää tekeillä.

09. Onko WhoIs -tietojen omistajaa rangaistu aikasemmin huonoista käytännöistä, kuten roskapostin lähettämisestä.

10. Palvelimen sijainti, eli onko verkkotunnuksella maakohtainen koodi (.fi, .se, .no, .ca). Voi parantaa maakohtaista hakukonesijoitustasi, mutta toisaalta voi haitata kansainvälistä hakukonesijoitustasi.

Sivun sisäiset vaikuttajat hakukoneoptimoinnissa

11. Alkaako sivun title-tagi avainsanalla. Kun avainsana on title-tagin alussa, sillä on hieman enemmän vaikutusta kuin jos se on title-tagin lopussa.

title tagi

Kuva: Title- ja meta-tagi Googlehaussa (SERP = search engine results pages)

12. Esiintyykö sivun title-tagissä avainsana.

13. Esiintyykö avainsana sivun description-tagissä.

14. Otsikot. Esiintyykö avainsanasi H1-tagissä (pääotsikko) ja/tai alaotsikoissa (H2-H6).

15. Otsikoiden sijainti ja muotoilu. Vastaako otsikot kappaleiden ja sivun sisältöä? Ovatko otsikot muotoiltu oikein, eli käytännössä H1-otsikolla pitäisi olla isompi fonttikoko kuin H3-otsikolla.

16. Avainsanan esiintyvyys (TFIDF = term frequency-inverse document frequency). Kuinka usein avainsana esiintyy sivun sisällössä.

17. Sisällön pituus (sanamäärä). Itse suosittelen kirjoittamaan minimissään 300 sanan pituisia artikkeleita. Sivustosi tärkeimmän sisältösivun sanamäärän on hyvä olla noin 2000-3000 sanaa.

18. Sisällön syvyys, eli kuinka kattavasti kirjoitat sivullasi aiheesta.

19. Tuplasisältö (esiintyykö sivustollasi sama sisältö useammalla sivulla) sivustolla vaikuttaa negatiivisesti hakukonesijoitukseen.

20. Rel=Canonical -tagi. Kanonisoimalla url:n Rel=Canonical -tagillä voit kertoa hakukoneille kyseisen urlin olevan pääartikkeli/-lähde. HUOM! Kanonisointia ei tarvitse käyttää, jos sivustollasi ei esiinny tuplasisältöä.

21. Sisällysluettelo. Käyttämällä linkitettyä sisällysluetteloa autat Googlea ymmärtämään paremmin sivun sisältöä. Sisällysluettelo voi myös näkyä hakukonetuloksissa (SERP=search engine results pages).

22. Avainsanatiheys. Kuinka usein avainsanasi esiintyy esimerkiksi 300 sanaa kohden. Suosittelen pitämään avainsanatiheyden maksimissaan 2-5% paikkeilla, niin voit olla varma, että olet nyt ja tulevaisuudessa turvallisilla vesillä.

23. Esiintyykö avainsanasi artikkelin 100:ssa ensimmäisessä sanassa?

24. Onko sisällössä käytetty synonyymejä avainsanasta.

25. Sivun lautautumisnopeus. Sivun olisi hyvä latautua alle 4 sekunnissa ja mieluusti jopa alle 2 sekunnissa.

26. Kuvien optimointi. Kuvien hakukoneoptimoinnissa otetaan huomioon kuvatiedoston nimi, sijainti, vastaako kuva sivun sisältöä sekä alt text, title, description ja caption -tagit. Tärkein tagi on alt text, jossa voit kertoa hakukoneille sanoin mitä tietty kuva esittää.

27. Sisällön tuoreus. Kofeiinipäivityksen myötä tuli selville, että Google tykkää uudesta ja päivitetystä sisällöstä.

28. Oikeinkirjoitus. Onko sisältösi kirjoitettu oikein? Toisin sanoen... Onko sisältösi kirjoitettu ilman suuria kielioppivirheitä?

29. Onko sisältösi mobiiliystävällistä, eli onko sitä helppo lukea myös kännykällä ja tabletilla.

30. Linkkien (url) optimointi. Erota sanat väliviivalla tyyliin https://sinunsivusi/hakukoneoptimoinnin-perusteet. Muista käyttää linkeissä myös ankkuritekstiä ja title-tagia.

31. Kuinka paljon ja miten sivustollasi käytetään sivuston sisäisiä linkkejä (linkkihierarkia).

32. Onko sivustollasi linkkejä ulkopuolisiin sivustoihin.

33. Ovatko muut sivustot linkanneet sinun sivustosi sisältöön.

34. Kuinka paljon saat sivustollesi liikennettä omista some-kanavistasi.

35. Kuinka kauan sivutollasi vierailijat viipyy sivustollasi (mitä kauemmin, sitä parempi).

36. Ovatko sivustollasi vierailevat aktiivisia vai ei. Eli tekevätkö he jonkun toimenpiteen kuten: lataavat oppaan, jättävät kommentin tai käyvät useammalla sivustosi sivulla.

ps. Tämä lista ei kata vielä lähelläkkään kaikkea ja tulen päivittämään listaa aina kun aikaa on.

Päivitetty:

07/27/2021

  • Kannattaa huomioida että jos on yksityinen elinkeinoharjoittaja rekisteröi .fi -verkkotunnuksen Y-tunnuksen kera niin tällöin ei voi salata omia osoitetietojaan. Eli yksityisyrittäjän ei kannata rekisteröidä toiminimellään verkkotunnusta vaan täysin yksityishenkilönä.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

    LUE LISÄÄ
    LUE LISÄÄ
    >