13.6.2020

Ilmaiset mainospaikat ”Onko niistä mitään hyötyä?”

Mainostaminen

0  KOMMENTTIA

Lyhyesti virsi kaunis.

Ei ole hyötyä, vaan niistä voi aiheutua jopa haittaa sinulle!

Näin suht tuoreena yrittäjänä halusin testata onko netin ilmaisista mainospaikoista mitään hyötyä.

Olin jo lähes täysin varma ennen pientä koettani, ettei ilmaisista mainoksista ole mitään hyötyä.

Miksi?

Koska kohdentamaton mainostaminen on ollut jo pitkään tehotonta. Sen on voinut huomata televisio- ja sanomalehtimainoksien tehottomuudesta, joiden teho on laskussa pitkään ja laskee edelleen. Samat lainalaisuudet pätevät myös internetissä mainostamisessa.

Televisioiden osalta asiaan saattaa kuitenkin tulla muutos, sillä koko ajan yleistyvät älytelevisiot mahdollistaa kohdennetun mainostamisen.

Älä hutki ja hukkaa rahaa kohdentamattomiin mainoksiin. Ole tarkka, ota Pir... selvää asiakaskohderyhmästäsi ja luota täsmämainontaan.

Tweettaa

Mainosta ilmaiseksi yritystäsi tai blogiasi -sivustot 

Seuraavaksi on listattu ilmaiset mainospaikat, jotka löysin pikaisella Googlaamisella ja joihin jätin mainoksen (lukuunottamatta keskustelupalstoja).

Aloitin lähes kaikki eri sivuille jättämäni mainokseni "Myyvät nettisivut pienyrittäjälle" tekstirimpsulla, koska halusin testata myös olisiko tästä mitään hyötyä hakukoneoptimoinnin kannalta.

Ennen - viikon mittaista - testin aloittamista Somestari.com oli Googlessa toisella sijalla hakusanalla "Myyvät nettisivut pienyrittäjälle". Ja testin jälkeen somestari.com oli noussut ensimmäiseksi edellämainitulla hakusanalla.

Huom! Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sivusto olisi noussut ykköseksi "mainoksien" tai tarkemmin sanottuna "backlinkkien" takia. Todennäköisempää on se, että koska kyseisellä hakusanalla ei ole kovaa kilpailua, niin hakukonesijoitus nousi "luonnollisesti".

Tunkkaa.fi ei näemmä ole ilmainen, sillä sain sieltä markkinointipuhelun "kiinnostaisiko teitä saada kotisivunne online-puhelinluetteloon, koska paperisia ei enää jaeta". Eli häiritsevät puhelimitse, eivätkä julkaise nähtävästi ilmoitustasi, ellet osta heidän palvelua.

Vinkki ilmaiseen mainostamiseen

1. Etsi oman alasi blogeja tai keskustelufoorumeja 2. Kirjoita kattava, inspiroiva tai ihmisiä oikeasti hyödyttävä vastaus johonkin kirjoitukseen 3. Kerro postauksestasi ja odottele kun ihmiset alkavat säntäilemään sivustollesi 🙂 Huom! Älä mainosta mitään kirjoituksessasi.

Miten voin olla sitten varma ettei ilmaisista mainospaikoista ole hyötyä?

1. Yhtään visiittiä - eli vierailua - ei ole tullut kyseisiltä mainospaikkasivuilta minun sivuilleni Google analytiikan mukaan.

2. Yhtään yhteydenottoa ei ole tullut myöskään yllä olevien mainoskanavien kautta.

3. Kuten jo todettu, kohdentamaton mainonta on ollut suhteellisen tehotonta jo pitkään ja tulee sitä myös jatkossakin olemaan.



Jos olet sattunut saamaan erilaisia tuloksia ilmaismainospaikoista, niin jaa toki tarinasi muiden kanssa.

Voit tietysti yrittää hyödyntää näitä ilmaisia mainoskanavia - tosin on pakko todeta, että odotuksia ei kannata pitää korkealla ilmaisten mainopaikkojen suhteen.

Ilmaismainospaikoista on todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä sinulle - jos asiaa ajattelee hakukoneoptimoinnin kannalta.

Google kun ei tykkää laaduttomista ja huonosti tehdyistä sivuista. Eli jos laitat oman linkkisi epämääräiselle ja huonolle sivustolle, teet vain itsellesi haittaa - jos asiaa tarkastellaan hakukoneoptimoinnin kannalta.

Okei okei, mistä sitten löydät ratkaisun?

Kuten jo varmaan aavistit, ratkaisu onnistuneeseen mainostamiseen on...

Kohdennettu mainonta

Kohdennettu mainonta on käytännössä täsmämainontaa.

Jotta kohdennettua mainontaa voi tehdä tehokkaasti, sinun täytyy tuntea hieman asiakaskohderyhmääsi.

Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä parempia tuloksia kohdennettu mainonta tuottaa.

Facebook on monien yritysten suosiossa mainoskanavana, koska monet Facebookkia käyttävät ihmiset jakavat paljon tietoa itsestään ja täten kohdennettua mainontaa on helppo tehdä.

Facebookissa voit esimerkiksi saada 5 minuutissa selville, että paras kohderyhmäsi on mahdollisesti 34-45 vuotiaat naiset Tampereella, jotka ostavat tarjoamasi t-paidan 17% todennäköisyydellä.

Voisitko kuvitella saavasi parempia tuloksia kohdennetulla mainonnalla?

Älä odota, ota yhteyttä nyt ja katsotaan miten voimme nostaa tuotteesi tai palvelusi uuteen ulottuvuuksiin.

Kohdennetulla mainonnalla säästät euroja, aikaa ja tiputat arvailun pois markkinoinnista.

Tweettaa
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>