Logon suunnittelu ”verta, hikeä ja sisupastilleja”

logon suunnittelu

Logon suunnittelu on asia, johon sinun yrittäjänä kannattaa panostaa.

Miksi? Koska oikein tehdyllä logolla

  1. Teet erinomaisen ensivaikutelman
  2. Houkuttelet uusia asiakkaita
  3. Erottaudut kilpailijoistasi
  4. Lisäät asiakasuskollisuutta
  5. Lisäät luottamusta
  6. Lisäät myyntiä

Logon suunnittelu vaatii verta, hikeä, männynkäpyjä, viisi rasiaa sisupastilleja sekä sopivasti aikaa ja rauhaa.

Tweettaa tämä

Mikä on logo?

Logo on symboli – graafinen tunnus – joka on useimmiten yhdistelmä tekstistä ja kuvasta. Ensisijaisesti logo auttaa sinua tunnistamaan brändit ja yritykset joista pidät. 

Hyvä logo on yksi brändisi tärkeimmistä kulmakivistä, joten ei ole aivan yhdentekevää millainen logo yritykselläsi on.

Parhaimmillaan logosi auttaa asiakkaitasi ymmärtämään mitä teet, kuka olet ja millaiset ovat arvosi. Tällä pienellä kuvalla – logolla – on siis suuri vastuu.

Yksi sinun ensimmäisistä tehtävistä logon suunnittelussa on logotyypin valitseminen.

Mitä ovat logotyypit?

Voimme jakaa logot neljään eri perustyyppiin, joita ovat

  1. Kirjainmerkki (monogrammi)
  2. Sanamerkki
  3. Liikemerkki (kuva, maskotti, abstrakti, tunnus)
  4. Yhdistelmämerkki

1. Kirjainmerkki -logo ”monogrammi eli nimikirjainsommitelma”

HBO, DNA, MTV...huomaat varmaan mistä on kyse. Kaikki edellä mainitut ovat lyhenteitä tunnettujen yrityksien pidemmistä nimistä.

kirjainmerkkilogot

Nämä yritykset ovat päättäneet käyttää kirjainmerkkiä ja lyhentäneet nimensä ytimekkäämmäksi.

Se käy täysin järkeen ja itse suosittelen samaa tapaa, jos yrityksesi on kasvuyritys ja sillä on jo tunnettavuutta. 

Miksi? Koska...

A. Kirjainmerkki mahtuu pienempään tilaan ja soveltuu näin monipuolisempaan käyttöön.

B. MTV tai HBO jää paremmin mieleen, on helpompi ja nopeampi sanoa kuin Music Television tai Home Box Office.

Pienyrittäjälle kirjainmerkki sopii siinä tapauksessa, jos sinulla on slogan joka mahtuu kirjainmerkin alle.

Slogan on pienyrittäjälle erityisen tärkeä kirjainmerkissä. Koska vain siten, asiakkaasi voivat tietää suoraan logoa katsomalla mitä yrityksesi tekee.

Vinkki logon suunnitteluun: Kun suunnittelet logoa, yritä saada se mahtumaan 2 x 2 senttimetrin kokoisen neliön sisälle. Jos onnistut tässä, logoa on helppo käyttää lähes missä yhteydessä tai esineessä vain.

2. Sanamerkki -logo "sanasta koostuva logo"

Sanamerkki on samankaltainen kuin kirjainmerkki. Sanamerkki –logossa keskitytään vain yrityksen nimeen ja fonttiin.

Sanamerkki sopii yrityksellesi, jos yrityksesi nimi on ytimekäs ja erilainen (epätavallinen). Tälläisiä ovat esimerkiksi Nokia, Coca-Cola, Google ja Visa.

Google on mielestäni näistä ylivoimaisesti paras esimerkki, koska nimi on iskevä ja mieleenpainuva. Lisäksi, logon epätavallinen väritys ja vahva typografia (fontti) tekee Googlen brändin helposti tunnistettavaksi.

Tärkein asia sana- ja kirjainmerkki –logotyypeissä on typografia ja fontti.

Koska painopiste on yrityksesi nimessä, niin todennäköisesti haluat valita – tai luoda – fontin, joka vangitsee yrityksesi olemuksen ja auttaa kertomaan mitä yrityksesi tekee.

Mitä tarkoitan tällä?

Oletetaan että sinulla on rakennusalan yritys, joka rakentaa nostureita. 

Tällöin haluat ehdottomasti valita vahvan fontin, joka ”tuntuu” ja näyttää turvalliselta. Eli tässä tapauksessa kannattaa valita fontti joka on vähän normaalia mehevämpi, paksumpi ja maskuliinisempi

Vastaavasti, jos myyt esimerkiksi irtoripsiä, niin haluat todennäköisesti ilmavan, elegantin ja tyylitellymmän fontin.

3. Liikemerkki -logo "graafinen logo"

Liikemerkki eli kuvamerkki on kuvaan ja grafiikkaan perustuva logo. Kun mietit sanaa logo, niin liikemerkki logotyyppi on todennäköisesti se mitä ajattelit. 

Liikemerkin alle voit niputtaa kuviin, ikoneihin, abstrakteihin ja maskotteihin kuuluvat logot.

Tunnettuja yrityksiä, jotka todennäköisesti tunnistat jo pelkästä liikemerkistä on esimerkiksi Apple, Adidas, Pepsi ja Twitter.

Edellä mainitut yritykset ovat vakiinnuttaneet paikkansa jo niin hyvin, että yrityksien ei edes tarvitse mainita niiden nimeä tuotteissaan ja tunnistat silti heti minkä firman tuotteesta on kyse.

Pienyrittäjän tai aloittavan yrittäjän ei useimmiten kannata havitella vain liikemerkkiin perustuvaa logoa, koska sinun on vaikea saada sille tunnettavuutta. 

Suosittelen aloittaville ja kaikille yrittäjille yhdistelmälogoa, joka käydään läpi seuraavaksi.

4. Yhdistelmämerkki -logo "paras ja suosituin vaihtoehto"

Kuten jo nimestä varmaan päättelit – kyseessä on logo, jossa käytetään tekstiä että kuvaa.

Yhdistelmämerkki on jonkinlainen yhdistelmä kirjain-, sana- ja liikemerkistä.

Suosin yhdistelmämerkkiä, koska se on kaikista monipuolisin ja se antaa sinulle monia erilaisia mahdollisuuksia käyttää logoasi mitä erilaisemmissa paikoissa ja tilaisuuksissa.

Hyvä logo toimii vitivalkoisena, pikimustana ja värillä kuin värillä.

Tweettaa tämä
logon värit

Yhdistelmämerkki antaa sinulle mahdollisuuden ”pilkkoa” logosi osiin. Eli voit käyttää koko logosi sijaan vain logosi tekstiosaa tai pelkkää kuvaa.

Yhdistelmälogo on tällä hetkellä suosituin logotyyppi ja mitä todennäkösemmin tulee aina jatkossakin olemaan. 

Yhdistelmämerkki:

A. Toimii paikassa kuin paikassa
B. On monipuolisin logotyyppi
C. On erikoisempi ”uniikki” kuin muut logotyypit

Logosuunnittelun hinta?

Logosuunnittelun hinnat lähtee Suomessa useimmiten noin 200 euron paikkeilta – tämä arvio perustuu omiin tutkimuksiini Googlessa. 

Hinnat voivat nousta pilviin etenkin, jos hankit logosi mainostoimistolta, joka voi pyytää jopa tuhansia euroja logon suunnittelusta.

Henkilökohtaisesti en maksaisi yli 1000 euroa logosta.

Netissä on myös paljon logogeneraattoreita, jotka tekevät logosi ”ilmaiseksi” kuvapankkigrafiikoista.

Suosittelen pysymään logogeneraattoreista kaukana, jos haluat oikeasti yrityksellesi omalaatuisen ja edustavan logon.

Logogeneraattorit eivät ole myöskään oikeasti ilmaisia, sillä joudut yleensä maksamaan jos haluat esimerkiksi logosi vektorimuodossa tai useita värivaihtoehtoja.

Mistä niitä hyviä logon suunnitelijoita sitten löytää? Etsivä löytää.

Pari graafikkoa - joiden työnjälki miellyttää minun silmiä.

Marko Myllyaho
Matias Valo

Paljonko veloitan logon suunnittelusta?

Logon hinta muodostuu seuraavanlaisesti:

1. 990 € + alv Käsintehty ja suunniteltu logo.
2. 490 € + alv Logo sinun toimittamasta hahmotelmasta (vain verkkokaupan ostajille).
3. 190 € + alv Muokattu kuvapankkimateriaalista + valmisfontti (vain verkkokaupan ostajille).

Kuinka kauan logon suunnittelussa menee aikaa?

Logon suunnittelu ”ottaa” aikaa noin 1-5 viikkoa – riippuen logon haastavuudesta ja kuinka monta versiota logosta tehdään.

Anna kuitenkin logon suunnittelijalle aikaa maksimissaan 1-3 kuukautta aikaa luoda logosi, sillä pitempi aika mitä todennäköisemmin vain kostautuu sinulle.

Sillä projektin venyessä graafinen suunnittelija voi helposti menettää otteensa ja fiiliksen työhönsä ja tuloksena on jotain karmeaa, joka saa kovimmankin mimmin ja raavaimman miehenkin itkemään.

Logosuunnittelu ytimekkäästi:

  • Tutustu kilpailevien tai samalla alalla toimivien yritysten logoihin. Näin erotut muista ja voit välttää samankaltaisia designeja.
  • Luonnostele logosi paperille.
  • Valitse graafikko, jonka jälki hivelee mieltäsi ja silmiäsi.
  • Kerro graafikolle toiveistasi, värimaailmasta, yrityksestäsi, logotyyppi ja anna hänelle sinun omat mahdolliset luonnostelut.
  • Pyydä graafikolta logo vektorina sekä eri väreinä (musta, valkoinen ja normaali väritys).

Logo ei ole kuluerä - vaan se on sijoitus tulevaisuuteen!

Päivitetty:

06/30/2020

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

LUE LISÄÄ
>