Konversio-optimointi | Opas

Konversio-optimoinnilla nostat tuotteiden tai palveluiden myyntiä. CRO - eli Conversion Rate Optimization - on käytännössä sivustosi myynnin, palvelun ja käytettävyyden jatkuvaa parantamista sekä analytiikan seuraamista.

Juha Salmela
Shopify Partner
ecommerce academy finland

MITÄ ON KONVERSIO-OPTIMOINTI

Konversio-optimointi tai oikeammin konversioasteen optimointi on käytäntö, jossa parannat sivustosi käyttökokemusta siten, että yhä useampi vierailija sivustollasi tekee halutun toimenpiteen.

Näitä toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi tuotteen ostaminen, "lisää ostoskoriin" -painikkeen napsauttaminen, palvelun tilaaminen, lomakkeen täyttäminen tai linkin napsauttaminen.

Mikä on konversio?

Konversio on yleisnimitys sille, kun joku sivustollasi vieraileva suorittaa asettamasi konversiotavoitteen. Tavoitteita on monenlaisia, isompia (makro) ja pienempiä (mikro). 

Jos käytät verkkosivustoasi tuotteiden myyntiin, ykköstavoite (ns. makrokonversio) tulisi olla, että käyttäjä tekee ostoksen.

Ennen kuin käyttäjä suorittaa makrokonversion, voi tapahtua pienempiä konversioita, kuten sähköpostin tilaaminen tai yhteydenotto chatissa, puhelimitse tai sähköpostitse. Näitä kutsutaan mikrokonversioiksi. Mikrokonversion tavoite on siis viedä potentaalista asiakasta lähemmäksi makrokonversiota.

Makrokonversioita ovat mm.:

  • Tuotteen ostaminen sivustolta
  • Palvelun tilaaminen
  • Tarjouksen pyytäminen

Mikrokonversioita ovat mm.:

  • Tuotteen lisääminen ostoskoriin
  • Rekisteröityminen sähköpostilistalle
  • Tilin luominen
  • Sivustolla vierailu

Konversioprosentin laskeminen

Konversioaste lasketaan jakamalla konversioiden (haluttujen toimien) määrä kävijöiden kokonaismäärällä ja kertomalla tulos 100:lla, jolloin saadaan prosenttiluku, eli konversioprosentti.

Jos esimerkiksi verkkosivullasi oli viime kuussa 20 myyntiä ja 500 kävijää, tällöin konversioprosentti on 20 jaettuna 500:llä (0,04), kerrottuna 100:lla = 4 %.

Mikä on hyvä konversioprosentti?

Verkkokaupoissa keskimääräinen konversioprosentti liikkuu 1-4 % välillä, kun mitataan kuinka moni vierailija suorittaa ostoksen verkkokaupassa.

Yllä olevia konversioprosentteja ei kannata kuitenkaan tuijottaa jonain maagisina lukuina, koska konversioasteet vaihtelevat suuresti konversiotavoitteesta, kohderyhmästä ja tuotteista riippuen.

Jokainen verkkosivusto, sivu ja kohderyhmä on erilainen ja näin ollen mitattavat asiatkin vaihtelevat.

Konversioasteen keskiarvot ovat kyllä hyödyllisiä lähtökohtia vertailuanalyysissä, mutta tärkeämpää olisi kysyä, mitä tekemistä niillä on SINUN verkkosivustosi kanssa?

Koska...

Ei ole olemassa mitään todellista ja lopullista toimialan konversiolukua, johon voisit luottaa tai johon voisit verrata itseäsi 100-prosenttisella varmuudella.

Keskimääräisen prosenttiluvun pakkomielteinen miettiminen ja pyrkimys saada mahdollisimman paljon konversioita - vain pysyäksesi sen kanssa samassa linjassa - ei ole paras tapa ajatella konversio-optimointia. 

Sinun on parempi keskittyä kehittämään syvällistä ymmärrystä siitä, mikä käyttäjillesi todella on tärkeää. Vain sitten voit tarjota sitä heille mitä he oikeasti kaipaavat - ja konversioasteen nouseminen seuraa luonnollisesti perässä.

Jotta voit optimoida konversiastetta, sinun on tiedettävä, missä, mitä ja kenelle optimoida. Nämä tiedot ovat onnistuneen CRO-strategiasi kulmakivi.

Jos et kerää tietoja, joudut tekemään muutoksia pelkän vaiston perusteella. Vaistot ovat mahtavia - etenkin, jos olet hämähäkkimies ja pystyt aistimaan mitä nurkan takana lymyää!

Mutta vaiston perusteella tehdyt päätökset ovat harvoin optimaalisia. Jos et perusta toimiasi tietoon, hukkaat todennäköisesti aikaa ja rahaa. Hyvin tehty konversio-optimointi tarvitseekin myös hyvin strukturoitua ja relevanttia dataa.

Miten konversio-optimointia tehdään | 3 esimerkkiä

Konversio-optimointia tehdään pääasiassa datan ja analytiikan avulla. Konversioasteen optimoinnissa käytetään kunkin alan parhaita käytäntöjä, designia, käyettävyyttä, sisältöä ja analytiikkatyökaluja.

1. Tee A/B-testejä laskeutumissivuillasi

Laskeutumissivut - tutummin ländärit - ovat tärkeä osa nykyaikaisen markkinoijan työkalupakkia ja ovat usein olennainen osa konversioasteen optimointia.

Tämä johtuu siitä, että laskeutumissivu, eli aloitussivu on paikka, jossa verkkosivuston kävijä muuttuu liidiksi tai olemassa oleva liidi sitoutuu syvemmin brändiisi.

Helppo tapa optimoida laskeutumissivuasi on tehdä A/B-testejä.

A/B-testauksen avulla voit esimerkiksi testata nopeasti ja helposti eri versioita verkkosivuston kopioista, otsikoista, sisältötarjouksista, kuvista ja lomakekysymyksistä selvittääksesi, mihin kohdeyleisösi ja liidit reagoivat parhaiten.

2. Lisää arvoa tuova ponnahdusikkuna

Relevantit ja arvoa tuovat ponnahdusikkunat ovat toinen konversio-optimoinnin elementti, jonka voit sisällyttää sivustoosi, kuten blogipostaukseen, tuoteryhmäsivulle tai laskeutumissivulle.

Hyvin tehdyt ja harkitut ponnahdusikkunat - jotka on suunniteltu herättämään huomiota ja tarjoamaan arvoa, etua tai hyötyä - ovat erinomainen tapa nostaa konversioastetta.

Ponnahdusikkunoita on erilaisia, kuten liukulaatikot, pudotusbannerit ja ponnahduslaatikot. Ponnahdusikkunassa voit tarjota vierailijalle esim. liidimagneettia (kuten pdf-opasta), jonka vierailija voi ladata ja lukea sekä oppia syvällisemmin aiheesta.

3. Hyödynnä uudelleenkohdentamista

Kylmä ja kova totuus on, että useimmat sivustollasi vierailevat ihmiset eivät tee haluamiasi toimia. Hyödyntämällä uudelleenkohdentamista Googlessa, Facebookissa ja muilla alustoilla voit houkutella sivustoltasi lähteneet ihmiset takaisin sivustollesi.

Uudelleenkohdentaminen toimii seuraamalla verkkosivustosi kävijöitä ja tarjoamalla heille sinun verkkomainoksia, kun he vierailevat muilla sivustoilla. Tämä on erityisen tehokasta, kun kohdennat nämä mainosviestit niihin, jotka ovat käyneet parhaiten konvertoivilla verkkosivuillasi.

Normaalit inbound-säännöt pätevät myös tässä tapauksessa - tarvitset hyvin laadittua mainostekstiä (copywrite), houkuttelevaa visuaalista materiaalia ja houkuttelevaa tarjousta, jotta uudelleenkohdentaminen toimisi.

Konversio-optimointityökalut

Tässä muutamia parhaita ilmaisia ja maksullisia palveluita ja sovelluksia, joilla pääset helposti alkuun konversio-optimoinnissa.

Google Analytics: Ilmainen Googlen analytiikkatyökalu, jolla voit seurata esim. sivustosi kävijämääriä tai mitata vaikka verkkokaupan kassan konversioprosenttia.

Google Tag Manager: Googlen Tag Manager on nettityökalu, jolla saat enemmän irti esim. Google Analyticsistä ja Optimizesta. Google Tag Manager ei sinänsä tee mitään itsessään, mutta sen avulla voit nopeasti ja helposti päivittää verkkosivuston mittauskoodit ja niihin liittyvät koodinpätkät, joita kutsutaan yhteisesti tageiksi (tunnisteiksi).

Google Optimize: Tag Manageria hyödyntävä Googlen ilmainen A/B-testaustyökalu.

Hotjar: Ilmainen lämpökarttatyökalu, jolla näet mitä vierailijat tekevät esim. WordPress-sivustollasi. Hotjar on saatavilla myös Shopify-verkkokauppoihin alkaen 0,99 $ / kuukausi.

Shopify AnalyticsKaikille Shopify-verkkokauppiaille Shopifyn järjestelmään sisäänrakennettu ilmainen analytiikkatyökalu, jolla voit seurata verkkokauppasi tapahtumia helposti sekä tarkastella monipuolisia raportteja.

Thrive Optimize: WordPress-lisäosa, joka kuuluu Thrive Suite pakettiin. Thrive Optimizella voit helposti tehdä A/B-testejä WordPressiä käyttävillä laskeutumissivustoilla.

Verkkokaupan konversio-optimointi

Verkkokaupan konversio-optimoinnissa tärkein asia on tuotesivut, koska tuotesivut tuovat pääasiassa kaiken myynnin.

Verkkokaupan konversioprosenttiin vaikuttaa myös tekninen toteutus (nopeus ja integraatiot), käytettävyys (käyttöliittymä), design (fiilis ja brändäys), hakukoneoptimointi (sisältö ja hierarkia) ja copy (tekstin myyvyys ja hyödyllisyys).

Kuitenkin, oli verkkokauppasi minkälaisessa tilanteessa tahansa toteutuksen suhteen, tuotesivun konversio-optimointi on varma tapa nostaa myyntiä ja konversioprosenttia.

>