Onneksi Olkoon!

Olet nyt Shopify-verkkokaupan omistaja!

Koska haluan, että saat kaiken irti Shopifysta, olen kerännyt sinulle tähän hyödyllistä tietoa Shopifyyn liittyen.

Juha Salmela
Shopify Partner
ecommerce academy finland

1. Seuraa Shopifyn uusia ominaisuuksia

Shopify kehittää palveluaan jatkuvasti taustalla, joten kannattaa välillä käydä tarkastamassa mitä uusia ominaisuuksia tai parannuksia on saatavilla.

Voit seurata Shopifyn kehitystä heidän changelog blogissa.

Suosittelen käymään vilkaisemassa/lukemassa changelogia vähintään kerran 2-3 kuukaudessa.

2. Tehosta toimintaa pikanäppäimillä

Jos haluat navigoida ja tehdä asioita nopeammin Shopifyn käyttöliittymässä - voit käyttää pikanäppäimiä.

Tässä muutama hyödyllinen pikanäppäinyhdistelmä:

  • Lisää uusi tuote = ap (eli paina a-kirjainta ja sitten p-kirjainta)
  • Lisää uusi alennus = ad
  • Lisää tilaus = ao
  • Lisää asiakas = au

Saat kaikki pikänäppäimet näkymään painamalla ? näppäintä näppäimistössäsi.

3. Löydä haluamasi tieto nopeammin

Kun olet kirjautunut Shopifyn käyttöliittymään, klikkaa näppäimistösi "S-näppäintä" ja Shopify aktivoi hakupalkin, jolla voit etsiä mm. tuotteita, tuoteryhmiä, asiakkaita, tilausnumeroita, sähköpostiosoitteita, sivuja ja blogipostauksia.

Suosittelen kokeilemaan, koska haun käyttäminen on useimmiten paljon nopeampaa kuin hiirellä klikkaileminen perinteistä navigaatiota hyödyntäen.

shopify haku

4. Suojaa kauppasi

Suosittelen laittamaan kaksivaiheisen tunnistuksen päälle, koska mikään ei ole ikävämpää kuin joutua tietovuodon tai hakkerin kynsiin. Jos sinulla on Shopify Payments kaupassa, silloin sinulla on jo 2-vaiheinen tunnistus käytössä, koska se on vaatimus Shopify Paymentsin aktivoimiselle.

Kaksivaiheinen tunnistus on pätevä ja ilmainen tietoturvalisä, joka suojaa esim. siinä tapauksessa jos salasanasi joutuu vääriin käsiin.

Henkilökohtaisesti käytän tekstiviestitunnistusta - eli kun haluan kirjautua verkkokauppaani, minun tulee salasanan lisäksi antaa Shopifyn tekstiviestillä lähettämä varmistuskoodi.

5. Luo asiakasryhmiä

Voit luoda asiakkaat -osiossa asiakasryhmiä, joiden avulla voit helpottaa asiakkaiden hallintaa sekä kohdentaa paremmin viestintää ja markkinointia.

Asiakasryhmän luonti tapahtuu seuraavasti:

  1. Mene Shopifyssa asiakkaat -osioon.
  2. Valitse kaikki ne asiakkaat mistä haluat tehdä nyt oman ryhmän.
  3. Klikkaa 'Malli' tai 'Suodatin'.
  4. Valitse valmismalli tai tee oma tunniste esim. tukkuasiakas
  5. Klikkaa 'Käytä' luodaksesi uuden segmentin (asiakasryhmän).
asiakasryhmän luonti

6. Luo varmuuskopio kauppasi teemasta

Muista aina ottaa varmuuskopio teemastasi, jos olet tekemässä siihen omin päin muutoksia. 

Esimerkiksi, jos haluat asentaa verkkokauppaasi uuden lisäosan, ota ennen asentamista varmuuskopio teemasta.

Voit ottaa varmuuskopion teemastasi menemällä Shopifyn ohjauspaneelissa Verkkokauppa -> Teemat -> Toiminnot -> Luo kopio.

shopify teeman varmuuskopiointi

Huom! Teeman kopiointi ei varmuuskopioi tuotteita, asiakastietoja, tilauksia, alennuksia jne.

Jos haluat automatisoida varmuuskopioinnin, voit käyttää siihen lisäosaa kuten Rewind Backup tai BackupMaster.io .

Verkkokauppa on auki, mitä nyt?

Jos tämä on sinun ensimmäinen verkkokauppa, niin sinne tulee alkaa ajamaan liikennettä, jotta kauppaa syntyy. Ilman vierailijoita ei tule kauppaa, sen kaikki tietää. Torimyyjäkään ei saa yhtään myyntiä, jos torilla ei ole ketään, näin on myös verkkokaupassa.

Miten saada liikennettä (nopeat vinkit):

  • Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja yritä tehdä alkuun 30 päivän ajan yksi postaus päivässä.
  • Järjestä kilpailu sosiaalisessa mediassa. Itse suosittelen tätä, kilpailu on osoittautunut aina erittäin hyväksi tavaksi saada liikennettä ja myyntiä.
  • Kokeile mainontaa sosiaalisessa mediassa. Valitse suosikkituote, tee sen tuoteseloste paremmin kuin muiden tuotteiden ja mainosta sen jälkeen sitä sosiaalisessa mediassa. Hyvin tehty mainonta tuottaa aina enemmän rahaa, kuin siihen itse sijoittaa.

Miksi verkkokauppani ei saa heti avauduttua liikennettä?

Tämä johtuu siitä, että uusi verkkokauppa lähtee hakukonesijoituksista jumbosijoilta, eli viimeiseltä paikalta. Sivuston kipuaminen ylöspäin Googlen ja muiden hakukoneiden tuloksissa ottaa aina aikaa.

Se, miten nopeasti verkkokauppasi tulee nousemaan Googlen sijoituksissa, riippuu 1. kilpailutilanteesta 2. miten hyvin sivusto on hakukoneoptimoitu 3. omasta aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa ja muilla sivustoilla 4. asiakkaiden aktiivisuudesta teidän sivuilla ja sosiaalisessa mediassa (esim. linkkaavatko teidän sivulle). 

Tärkein asia hakukoneoptimoinnissa on kuitenkin oman verkkokaupan sisältö ja kuinka hyvin se on rakennettu.

Olen apunasi ja käytettävissä myös jatkossa

Verkkokauppaa ei kannata jättää oman onnensa nojaan, vaan sitä kannattaa kehittää - jos haluat saada lisää myyntiä, palvella paremmin asiakkaitasi ja pysyä kehityksen mukana.

Muista, että olen verkkokauppasi avauduttua käytettävissäsi 1 kuukauden ajan ilmaiseksi (ajan ja mahdollisuuksien mukaan). Tänä aikana pyrin vastaamaan kaikkiin mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin!

Kilpailu kovenee jatkuvasti ja uusia verkkokauppoja putkahtelee esiin entistä kiivaampaan tahtiin. Parhampia keinoja varmistaa se, että et jää kilpalijoiden jalkoihin tulevaisuudessa, on vahvistaa brändiäsi, sisältöä, ostokokemusta tai asiakaspalvelua.

Viestintä ja brändäys ovat markkinointikeinoja, jota kilpailijasi eivät voi koskaan kopioida.

Brändäyksen avulla voit erottautua kaikista muista kilpailijoista eduksesi sekä jättää asiakkaillesi paremman, luotettavamman ja vahvemman "muistijäljen" yrityksestäsi.

Palveluita ja asioita missä voin auttaa:

  • Sivuston päivitykset = €51 / tunti tai €38,25 / 30 min (norm. €60 / tunti).
  • Sähköpostimarkkinointi.
  • Somemarkkinointi.
  • Sisällöntuotto ja copywrite = alk. €85 / 60 min tai 500 sanaa.
  • Edistyksellinen hakukoneoptimointipaketti 900 € / kk.
  • Videomarkkinointi (tuotevideot, mainosvideot ja somevideot).
  • Grafiikka (flyerit, somemainonta, bannerit, roll-upit ja kuvanmuokkaus).
  • Brändäys ja brändäyksen hyödyt (pikakurssi brändäykseen).
  • Konsultointi ja strateginen kehitys.
    • Asiakasuskollisuus
    • Liidien keräys
    • Konversio-optimointi
    • Hakukoneoptimointi ja analytiikka
    • Internet-markkinointi (Facebook, Instagram, Google ja muut).
  • Kehitysverkkokauppa (kehitysverkkokauppa on erillinen verkkokauppa nykyisestä live-kaupastasi, jota voi huoletta muokata miten haluaa. Se sopii erinomaisesti esimerkiksi uusien teemojen ja lisäosien testaamiseen, koska se ei voi rikkoa nykyistä verkkokauppaasi).

Huom! Saat jatkossa -15% alennus kaikista palveluistani, koska valitsit minut verkkosivustosi toteuttajaksi.

>