Verkkokaupan perustaminen | Shopify opas

Tässä pikaoppaassa opit askel askeleelta kuinka verkkokaupan perustaminen onnistuu suositulle Shopifyn verkkokauppa-alustalle.

Juha Salmela

Ennen kuin aloitamme - tässä täysi paljastus: Tämä artikkeli sisältää kumppanuuslinkkejä. Jos päätät ostaa jonkun palvelun kumppanuuslinkin kautta, saan siitä mahdollisesti rahallisen komission tai jonkun muun edun.

Kumppanuuslinkkien klikkaaminen ei tuo minulle etuja eikä sinulle kuluja, vaan voit täysin rauhassa tutustua palveluihin.

Shopify Partner
ecommerce academy finland
shopify plus

Shopify-verkkokaupan perustaminen

Oman verkkokaupan perustaminen Suomessa ei voi enää olla paljon helpompaa, kuin mitä Shopify siitä tekee.

Sinun ei tarvitse osata koodata laisinkaan, jotta voisit perustaa oman verkkokaupan.

Shopify on eittämättä helpoin, nopein ja luotettavin tapa perustaa verkkokauppa vuonna 2023, kun haluat ominaisuuksiltaan kattavan, helppokäyttöisen, tarpeisiisi laajentuvan ja turvallisen verkkokaupan.

Shopify tarjoaa sinulle heti kättelyssä ilmaisen 3 päivän kokeilujakson - ilman että sinun tarvitse antaa mitään kortti- tai maksutietoja - sekä kolme ensimmäistä kuukautta hintaan 1 $ per kuukausi. Voit siis täysin huoletta tutustua verkkokauppojen maailmaan todella huokeaan hintaan.

Hyppää tästä suoraan verkkokaupan rakentamisvaiheeseen, jos sinua ei kiinnosta hinnoittelu ja kustannukset.

Verkkokaupan perustaminen | hinta

Verkkokaupan perustamisen hinta muodostuu useasta osatekijästä.

Hintaan vaikuttaa eniten se, kuinka paljon haluaa itse tehdä ja kuinka paljon verkkokauppaprojektista jättää verkkokauppakehittäjän tai -ammattilaisten haltuun.

Verkkokauppojen esimerkkihintoja ammattilaiselta ostettuna:

  • Pieni verkkokauppa = 500-5000 €
  • Keskikokoinen verkkokauppa = 5000-10000 €
  • Laaja verkkokauppa = 10000-25000 €
  • Iso verkkokauppa = 25000-60000 €

Yllä oleviin esimerkkihintoihinvaikuttaa muun muassa ammattilaisen kokemus/osaaminen, tiimin koko, sisältö, strategia ja verkkokaupan monimutkaisuus.

Yrityksen perustamisen hinta

Ihan ensimmäinen verkkokaupan kustannus on yrittäjäksi ryhtyminen, joka Suomessa maksaa halvimmillaan 60 €. Jos päätät ryhtyä elinkeinoharjoittajaksi, maksaa sähköisesti tehty hakemus tuon 60 € ja osakeyhtiön hinta on 275 € (vuoden 2022 hinnat).

YEL-vakuutus

Yrittäjänä joudut myös maksamaan pakollisen YEL-vakuutuksen, jos tulosi ylittävät 8 261,71 euroa (vuoden 2022 raja). Aloittavana yrittäjänä joudut maksamaan YEL-vakuutusta noin 130 € / kk, jos tienaat yli 8 261,71 euroa vuodessa.

Verkkokauppa-alusta | Hinta

Shopify-verkkokaupan hinta on halvimmillaan 24 € kuukaudessa, johon kuuluu kaikki tarvittavat asiat verkkokaupan pyörittämiseen, kuten maksupalvelu ja sähköpostipalvelu.

Eli minimissään - jos teet kaiken itse - joudut maksamaan verkkokaupan perustamisesta 348 € vuodessa (elinkeinoharjoittajan maksu 60 € + Shopify-paketti 24 € * 12 = 288 €) + verot.

Lue lisää Shopify-verkkokaupan kustannuksista.

Nyt kun sinulla on jonkinlainen käsitys verkkokaupan hinnasta, on seuraava askel luoda ilmainen Shopify-tili, jonka käymme läpi seuraavassa osiossa.

1. Rekisteröidy Shopifyhin "Luo tili"

Mene ensimmäiseksi osoitteeseen Shopify.com

Klikkaa Start free trial tai Sign up -painiketta ja syötä tarvittavat tiedot (sähköpostiosoitteesi, salasana ja haluamasi verkkokaupan nimi).

Verkkokauppasi nimen tulee olla uniikki = kenelläkään muulla ei voi olla samannimistä verkkokauppaa (huom! Tämä ei määrittele kauppasi lopullista nimeä, koska myöhemmin voit liittää sille oman verkkotunnuksen, kuten maijankauppa.fi).

shopify tilin luonti

Kun olet syöttänyt tarvittavat tiedot, klikkaa Create Store.

Tämän jälkeen Shopify kysyy sinulta vielä muutamia perustietoja kuten nimesi, osoitteen, maan ja yhteydenottotiedot.

Sinulta kysytään myös onko sinulla tuotteita ja jos on, mitä aiot myydä.

Jos haluat vain tutustua rauhassa Shopifyyn voit valita I'm just playing around alasvetovalikosta ja I'm not sure valinnan What will you sell? osiossa.

Kun olet tehnyt haluamasi valinnat, klikkaa I'm done.

2. Aloita verkkokauppasi muokkaaminen

Kun olet rekisteröitynyt onnistuneesti, sinut ohjataan automaattisesti verkkokauppasi ohjauspaneelinäkymään. 

Jos näkymäsi on englanniksi, voit vaihtaa sen suomenkieliseksi klikkaamalla oikeasta yläkulmasta löytyvää nimeäsi ‘Manage Account -> ‘Preferred language‘  -> Suomi .

Itse verkkokaupan voit vaihtaa suomenkieliseksi menemällä Settings -> ‘Store Languages‘  -> ‘Account Language‘ ja valitsemalla Suomi .

kieliasetukset

Voit halutessasi jo aloittaa kauppasi muokkaamisen, kuten tuotteiden lisäämisen, valita maksutavat, asettaa toimitus- ja verotusasetukset sekä tehdä muut tarvittavat perusasetukset.

Suosittelen kuitenkin ennen asetuksien säätöä valitsemaan teeman, jotta saat hieman osviittaa siitä miltä verkkokauppasi tulee mahdollisesti näyttämään.

3. Valitse teema "ulkoasu"

Shopifylla on oma Theme Store eli teemakauppa, josta voit valita itsellesi ilmaisen tai maksullisen teeman.

Teema määrittelee verkkokauppasi alustavan ulkoasun (esim. miltä navigaatio näyttää ja miten se toimii) sekä joitain toiminnallisuuksia.

Theme Store on ollut syksystä 2020 lähtien saatavilla suomenkielisenä. Voit vaihtaa kieltä sivuston alaosasta löytyvällä "kielipalkilla".

Kaikki Theme Storen viralliset Shopify-teemat sisältää kattavan listan toiminnallisuuksia ja muokkausmahdollisuuksia - joita voit tehdä ilman että sinun täytyy koskea teeman koodiin ollenkaan.

Maksullisissa Premium-teemoissa muokkausmahdollisuuksia on tarjolla sinulle hieman enemmän kuin ilmaisissa. Ilmaiset teemat riittävät kuitenkin vallan mainiosti ammattimaisen näköisen verkkokaupan tekoon.

Shopify-teemat ovat lähes täysin muokattavissa ja käytännössä ei ole mitään asiaa mitä et voisi halutessasi muokata HTML, Liquid, Javascript ja CSS-koodin avulla.

Entäpä jos haluat tehdä muokkauksia teemaan ja sinulla ei ole kokemusta koodauksesta?

Shopify tarjoaa sinulle kansainvälisen kattauksen design-toimistoja - Shopify Eksperttejä - joita voit halutessasi palkata tekemään tarvittavat muokkaukset verkkokauppaasi. Voit myös palkata minut verkkokauppasi tekijäksi.

Kaikilla Theme Storessa olevilla verkkokauppateemoilla on toimivuustakuu ja Shopifyn asiakaspalvelun täysi tuki. Valitsemalla teeman Shopify Theme Storesta, varmistat että verkkokauppasi on hyvissä käsissä ja että sinulla on aina ilmainen tuki saatavilla.

A) Selaa ja tutki teemakauppaa "Shopify Theme Store"

Mene Shopify Theme Storeen themes.shopify.com. Tällä hetkellä (marraskuu 2022) Theme Storessa on tarjolla yli 100 erilaista teemaa.

shopify teemakauppa

Tavoitteesi on löytää teemakaupasta teema, joka vastaa sinun verkkokauppasi tarpeita mahdollisimman hyvin.

Voit järjestää teemat esim. maksullisten ja ilmaisten teemojen, toimialan tai vaikka suosituimpien mukaan.

Shopify-teemoja voi ostaa myös muilta sivustoilta, kuten vaikka TemplateMonsterista tai ThemeForestista.

Yksi ilmainen ja aloittelijaystävällinen Shopify-teema on nopeasti suosioon noussut Debutify.

Huom! Muualta, kuin Shopify Theme Storesta ostettuihin teemoihin et kuitenkaan saa luonnollisesti Shopifyn tarjoamaa toimivuustakuuta.

B) Tarkasta teeman ominaisuudet ja arvostelut

Kun olet löytänyt mieluisen teeman, klikkaa se auki.

Eteesi aukeaa nyt sivu, josta näet tarkemmin minkälaisia ominaisuuksia kyseinen teema sisältää.

teeman ominaisuudet

Selaamalla hieman vielä alaspäin tulee eteesi arvosteluosio.

Arvosteluista kannattaa yrittää bongata huonot arvostelut, jotta voit saada etukäteen tietoa teeman mahdollisista puutteista ja miksi se ei välttämättä sovi juuri sinun verkkokauppaan.

shopify teema-arvostelut

C) Esikatsele teemaa

Ennen teeman asentamista sinun kannattaa esikatsella teemaa, jotta näet miltä se oikeasti näyttää. Voit esikatsella haluamaasi teemaa klikkaamalla Näytä demo -painiketta.

Muista katsoa myös miltä teema näyttää kännykällä, sillä nykyään suurin osa nettisivujen liikenteestä tulee useimmiten mobiililaitteilta.

D) Lataa ja asenna teema

Kun olet löytänyt haluamasi teeman, voit asentaa sen helposti klikkaamalla Aloita tällä teemalla -painiketta. 

Voit myös kokeilla maksullisia teemoja ilmaiseksi klikkaamalla Kokeile tätä teemaa ennen lopullista ostopäätöstäsi.

Jos haluat maksullisen teeman, klikkaa Osta teema. Tässä vaiheessa Shopify kysyy sinulta maksutapaa, jos et ole vielä sellaista asettanut.

Voit maksaa teeman pankki- ja luottokortilla tai Paypalilla.

teeman ostaminen

Huomaa, että voit asentaa useita teemoja verkkokauppaasi, mutta vain yksi teemoistasi voi olla käytössä niin sanotussa live-kaupassa Elävä teema.

Eli, voit halutessasi asentaa vaikka kaikki ilmaiset teemat verkkokauppaasi, kokeilla ja muokkailla niitä miten haluat.

Ja kun haluat ottaa jonkun asentamistasi teemoista käyttöön - mene verkkokauppa-osioon (teemat), valitse haluamasi teema, klikkaa Toiminnot  ja ‘Julkaise‘.

teeman asennus

4. Säädä teeman asetukset ja ulkoasu

Nyt kun olet valinnut ja asentanut teeman, sinun kannattaa tehdä siihen haluamasi muutokset.

Teeman ulkoasua kannattaa aina muokata, jotta verkkokauppasi ei näytä samanlaiselta kuin tusinalla muita kauppiaita.

Pääset muokkaamaan teeman asetuksia klikkaamalla Shopifyn ohjausnäkymässä Verkkokauppa - Teemat  ja Mukauta. Koska jokaisen teeman muokkausosio "Teeman asetukset" on hieman erilainen, en käy sitä tässä läpi kattavasti.

teeman asetuksien muokkaus

Ennen kuin alat tekemään muokkauksia teemaan, tee varmuuskopio teemasta. Koska jos jotain menee pieleen, voit aina palauttaa varmuuskopion ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Voit tehdä varmuuskopion klikkaamalla Toiminnot ja Luo kopio.

Yleisimpiä teeman säätöjä on:

  • Logon lisääminen
  • Herokuvan (iso kuva kaupan yläosassa) lisääminen etusivulle
  • Fontin valitseminen
  • Värimaailman valitseminen
  • Kuinka monta tuotetta näkyy tuoteluettelosivulla

Kun teet muokkauksia, muista myös katsoa miltä sivusto näyttää mobiililaitteilla.

Voit nähdä miltä verkkokauppasi näyttää kännykällä klikkaamalla ylhäältä löytyvää kännykkäikonia. 

teeman responsiivisuus

5. Käännä teema suomenkieliseksi

Jos ja kun haluat kääntää teeman suomenkielelle, mene Teemat, Toiminnot ja Muokkaa kieliä.

shopify teeman kääntäminen

Nykyään useimmat Shopifyn teemat ovat jo valmiiksi käännetty suomenkielelle, ja sinun ei välttämättä tarvitse tehdä kääntämistä laisinkaan.

Jos ostat teeman jostain muualta kuin Shopifyn Theme Storesta, joudut tekemään osan käännöstyöstä itse.

6. Lisää myytävät tuotteet verkkokauppaasi

Lisätäksesi tuotteita kauppaasi suuntaa katseesi vasempaan laitaan ja klikkaa Tuotteet.

Klikkaa oikeasta yläkulmasta löytyvää ‘Lisää tuote‘ -painiketta lisätäksesi ensimmäisen tuotteesi ja täytä tarvittavat tiedot.

Jos haluat hakukoneoptimoida tuotteitasi edes jonkun verran, tällöin erityistä huomiota kannattaa antaa tuotteen otsikolle, kuvaukselle, URL:lle, tuotekuville sekä metaotsikolle ja -kuvaukselle.

Kun lisäät tuotekuvia, kannattaa yrittää pitää kuvasuhde kaikissa tuotekuvissa samana, tiedostokoko alle 100 kb ja käyttää jpg-tiedostomuotoa.

Älä huolehdi missä järjestyksessä lisäät kuvat, koska voit helposti vaihtaa tuotekuvien järjestystä "raahamalla".

Kun olet lisännyt tarvittavat tuotetiedot, muista tallentaa muutokset. Löydät tallennuspainikkeen oikeasta ylä- ja alakulmasta.

Luo tuoteryhmät (kokoelmat)

Luo tuoteryhmä menemällä Tuotteet -> Kokoelmat‘ -> Luo kokoelma.

Jos haluat tehdä tuoteryhmän esimerkiksi housuille, lisää Ehdot‘  kohtaan Tuotetyyppi‘  ‘on yhtä kuin  housut

Kun nyt luot uuden tuotteen kauppaasi ja kirjoitat tuotetyyppikohtaan "housut" - ilman heittomerkkejä - kyseinen tuote löytyy automaattisesti Housut -tuoteryhmästä.

Voit myös luoda manuaalisesti tuoteryhmiä - eli käsipelillä ja ilman ehtoja - silloin sinun vain pitää valita kaikki tuotteet yksitellen, joiden haluat näkyvän kyseissä tuoteryhmässä.

tuoteryhmä

Tuoteryhmien (kokoelmien) pääasiallinen tarkoitus on helpottaa verkkokauppasi asiakkaita löytämään haluamansa tuotteet mahdollisimman vaivattomasti ja nopeasti.

Toisekseen tuoteryhmät helpottavat sinun - eli verkkokauppiaan - työtä ja tuotteiden hallitsemista.

Lisää tuoteryhmiin siis vain sellaisia tuotteita, millä on samankaltaisia ominaisuuksia ja jotka vastaavat tuoteryhmän kuvausta. Älä siis lisää housut tuoteryhmään esimerkiksi hameita, mekkoja tai takkeja.

Kaikki tuotteet voivat olla myös useammassa tuoteryhmässä. Yleensä kaikki tuotteet ovat vähintään kahdessa tuoteryhmässä esim. "housut" tuoteryhmässä ja "kaikki tuotteet" tuoteryhmässä.

Tuoteryhmäesimerkkejä mitä asiakkaasi toivovat verkkokaupastasi:

  • Sukupuoli ja ikä: Vaatteita miehille, naisille tai lapsille
  • Tuotetyyppejä, kuten housut, takit, lamput, matot
  • Tarjouksessa olevia tuotteita
  • Tietyn värisiä tai kokoisia tuotteita
  • Sesonkituotteita

Tuoteryhmät sijoitetaan käytännössä aina vähintään sivuston yläosan navigaatioon. Suosittelen lisäämän tuoteryhmät myös sivuston alaosaan (footeriin).


7. Valitse verkkokaupan maksutavat

Verkkokaupan maksutavat ja -palvelut

Sinun tulee valita verkkokaupallesi maksupalvelu(t), ennen kuin voit vastaanottaa rahaa asiakkailtasi.

Suomessa Shopifyn käytetyimmät maksupalvelut ovat: Shopify Payments (ilmainen), Paytrail, Svea, Stripe, Klarna ja Paypal. Lue lisää Shopifyn maksupalveluista ja -tavoista.

Jokaisella maksupalvelulla on oma hinnoittelupolitiikka, johon kannattaa hieman tutustua, ennen kuin teet lopullisen valinnan.

Oma suositukseni lähtee Paytrailille. Se on edullinen täysin uudelle verkkokauppiaalle ja enemmän kuin riittävä myös isommalle verkkokaupalle.

Ota huomioon seuraavat asiat maksupalvelua valitessasi:

1. Välityspalkkiot

Maksupalvelut ottavat aina jokaisesta maksusuorituksesta pienen välityspalkkion. Alla Paytrail.com hinnasto (Joulukuu 2021).

  • Kuukausimaksu: alkaen 14,90 € / kuukausi
  • Verkkopankkimaksut: 0,40-0,50 € + 0-3 % / tapahtuma
  • Korttimaksut: 0,40-0,50 € + 2-3% / tapahtuma
  • Mobiilimaksut: 0,40-0,50 € + 2-3% / tapahtuma
  • Lasku ja osamaksu: 0,40-0,50 € + 2-3% / tapahtuma

2. Maksutavat (kuten korttityypit, verkkopankit ja mobiilimaksut)

Toinen tärkeä tarkasteltava asia on tietysti maksupalvelun tarjoama maksutapatarjonta.

Suomessa Shopifyn kanssa integroituvia maksupalveluita on mm. Paytrail ja Svea, joista molemmista löytyy kaikki tärkeimmät maksutavat suomalaiselle verkkokaupalle. Muita suosittuja verkkomaksupalveluita ovat Klarna, Stripe ja Paypal.

8. Laita perusasetukset kuntoon

Ennen kuin voit julkaista verkkokauppaasi, sinun tulee vielä lisätä hieman tietoja yrityksestäsi sekä tehdä toimitus-, maksutapa- ja verotusasetukset.

Pääset muokkaamaan perusasetuksia klikkaamalla vasemmassa alakulmassa  ‘Asetukset‘.

Shopify asetukset

Pakolliset asiat, mitä sinun tulee muokata ovat:

  1. Yleistä: Lisää yrityksesi ja verkkokauppasi tiedot.
  2. Maksut: Lisää haluamasi maksupalvelut.
  3. Maksu kassalla: Muokkaa mitä tietoja haluat kysyä asiakkailta kassalla.
  4. Lähetys ja toimitus: Lisää tarjoamasi toimitustavat ja -hinnat.
  5. Verot: Aseta tuotteille veroprosentti.
  6. ALV-tunnus: Lisää yrityksesi alv-tunnus (y-tunnus) laskutus -osiossa.
  7. Käytännöt: Lisää oikeudelliset käytännöt, kuten toimitus-, palautus- ja maksuehdot

Kun olet saanut yllä olevat asetukset tehtyä, sinun tulee vielä luoda vähintään sivut toimitus-, palautus- ja maksuehdoille sekä tietosuojaselosteelle. Jos verkkokaupastasi ei löydy tietoa edellämainituista asioista, niin maksupalveluntarjoaja ei todennäköisesti aktivoi maksupalvelua käyttöösi.

9. Hanki verkkotunnus (ei pakollinen)

Jotta verkkokauppasi olisi ammattimaisemman näköinen, oloinen, jotta se herättäisi enemmän luottamusta, sinun kannattaa hommata sille verkkotunnus, eli domain.

Voit ostaa suomalalisen .fi verkkotunnuksen mm. Zonerilta tai Hostaan.fi:stä

Verkkotunnuksien hinta Suomessa pyörii noin 10-24 € / vuosi paikkeilla.

Kun olet ostanut verkkotunnuksen, sinun tulee vielä liittää verkkotunnus Shopify-verkkokauppaasi.

10. Julkaise verkkokauppa

Shopify-verkkokaupan julkaiseminen tapahtuu siten, että poistat verkkokaupastasi salasanan.

Voit poistaa verkkokauppasi salasanan menemällä Verkkokauppa  Asetukset ja ottamalla ruksin pois kohdasta Ota salasana käyttöön.

Kun olet ottanut ruksin pois ja klikannut Tallenna , verkkokauppastasi tulee julkinen.

Huom! Verkkokaupan julkaiseminen vaatii maksullisen Shopify -sopimuksen, eli jos et vielä ole valinnut sopimusta, mene Asetukset -> Sopimus‘ ja valitse mieluinen vaihtoehto.

ONNEKSI OLKOON!

Onneksi olkoon, sinulla on nyt toimiva verkkokauppa, jossa vierailijat/asiakkaat voivat tehdä ostoksia!

Muista kuitenkin, että matkasi on vasta alussa. Verkkokauppasi tarvitsee huolenpitoa ja rakkautta siinä missä kivijalkamyymäläkin - jotta siitä voi kasvaa kukoistava ja menestyksekäs "putiikki".

Lue lisää Shopifyn hinnoittelusta ja miten voit säästää kuukausimaksuissa.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita:

Kuten huomaat, Shopify-verkkokaupan perustaminen ei ole hankalaa. Verkkokaupan perustamiseen pystyy kuka tahansa - kunhan sinulla pysyy hiiri kädessä ja on hitusen kärsivällisyyttä, englanninkielen taitoa sekä vapaa-aikaa.

ps. Jos haluat 365 päivän ilmaisen kokeilujakson, ota yhteyttä. Voin tarjota pitkän kokeilujakson sinulle, koska olen virallinen Shopify partner ja kehittäjä.

>